Σάββατο 14 Μαρτίου 2009

To μπαρμπούτι(alea jacta est)


Ετυμολογία: προέρχεται από την τούρκικη λέξη barbut,που στην εύηχη γλώσσα της γείτονος σημαίνει τυχερό παιγνίδι με ζάρια.

Ιστορική αναδρομή: και βέβαια ξεκινάμε με αρχαία Ελλάδα. Ο Δίας και τα αδέρφια του Άδης και Ποσειδώνας, αφού θριάμβευσαν επί των Τιτάνων μοίρασαν τα βασίλειά τους-κάτω κόσμος, υγρός κόσμος, γη +ουρανός) κατ άλλους με κλήρο ή σύμφωνα με ορισμένες πηγές το ριξαν στο μπαρμπουτάκι.
Πάντως ως εφευρέτης των ζαριών αναφέρεται ο Παλαμήδης( γιος του Ναύπλιου, εξ ου και…).Βασικά επρόκειτο πέρι Κύρου Γρανάζη της αρχαιότητας. Εφηύρε κάποια γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου, τα μέτρα και τα σταθμά, ενώ διαίρεσε το έτος σε ώρες και μέρες.
Τα ζάρια τα ανακάλυψε κατά την πολιορκία της Τροίας για να περνάνε ευχάριστα την ώρα τους οι Αχαιοί. Βέβαια αυτό αμφισβητείται μια που σύμφωνα με τον Πλάτωνα ο Παλαμήδης έζησε αμέσως μετά τον άλλο μεγάλο εφευρέτη τον Δαίδαλο. Οι «κύβοι» φαίνεται πως έκανα θραύση ως παιγνίδι. Ο Παλαμήδης προσέφερε την εφεύρεσή του στο ναό της θεάς Τύχης. Ο Αχιλλέας και ο Αίαντας απεικονίζονται σε αγγείο «κυβοπαικτούντες» και μάλιστα αναφέρονται και τα κέρδη των παικτών.
Στην αρχαία Αθήνα το παίγνιο ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένο. Υπήρχαν μάλιστα και τα «Κυβεία» ή «Σκιραφεία»(καζίνο/λέσχες της αρχαιότητας σαν να λέμε), δημόσια κέντρα( άλλο ένα χτύπημα στον νεοφιλελευθερισμό) που πήραν το όνομά τους από τον ναό της Σκιράδος Αθηνάς. Πάντως έπαιζαν ζάρια και σε συμπόσια, ενώ φαίνεται πως εκτός από δύο έριχναν και τρία ζάρια σε κάθε ρίψη.
Αεί γαρ ευ πίπτουσι οι του Διός κύβοι, αναφέρει ο Σοφοκλής. Κοινώς ο Ζευς ή έκλεβε ή ήταν μεγάλο φάρδος.
Τα ζάρια ως παιγνίδι ήταν γνωστά και στην Αίγυπτο και στην Ινδία. Δεν θα ασχοληθούμε όμως καθότι πας μη Έλλην βάρβαρος κλπ κλπ…

Λεξικό:
-σκίραφος = ποτήρι όπου τοποθετούνται τα ζάρια για να ανακατευτούν.
-κυβεία (η):παίξιμο των κύβων, ζάρια.
-διάσειστον = ποτήρι με πλατειά βάση. Σ΄ αυτό σείονταν οι κύβοι, που έπρεπε ν΄ ακούγονται για αποφυγή δόλου.
-μπαλαμούτι= η απάτη, η κλεψιά
-τσιμπάω ζάρι=ρίχνω τα ζάρια χωρίς να τα κουνάω

Άσχετο:
Ο Ray Barbuti- αμερικάνος αθλητής-κέρδισε δύο χρυσά μετάλλια στους Ολυμπιακούς του 1928 στα 400μέτρα και στην σκυταλοδρομία 4x400.
“Mπαρμπούτη” είναι και ελληνικό επίθετο…

Κανόνες: οι παίχτες είναι δύο ή και περισσότεροι. Νικούν οι εξάρες, οι πεντάρες, το έξι-πέντε και οι τριάρες. Χάνουν οι άσσοι, οι δυάρες(ή διπλές),τα ντόρτια και το ασσόδυο. Ο ρίπτων παίζει μέχρι να φέρει μία εκ των παραπάνω ζαριών. Εάν νικήσει καθορίζεται νέο στοίχημα, ενώ αν χάσει τα ζάρι παίρνει ο επόμενος παίκτης.
Τρόπος πονταρίσματος: ο έχων τα ζάρια καθορίζει(«βγαίνει»)με το ανώτερο ποντάρισμα που αυτός επιτρέπει πχ 100. Ο αντίπαλος/οι μπορούν να ποντάρουν όσο θέλουν, από 1 έως 100.Επίσης μπορούν να παίξουν «ότι κάτσει» πχ 60 και θα κερδίσουν/ χάσουν 60 ή να παίξουν σπαστά, δηλαδή 60 αλλά 20 μπρος 40 πίσω. Σε αυτήν την περίπτωση κερδίζουν/χάνουν από απλές ζαριές(έξι πέντε, ασσόδυο) μόνο τα μπρος, δηλαδή τα 20,ενώ κερδίζουν/χάνουν και τα μπρος και τα πίσω(20+40=60)σε διπλές ζαριές(πχ εξάρες, άσσοι κλπ).
Βασικός κανόνας στο μπαρμπούτι είναι ότι μπορεί κανείς να αποχωρήσει όποτε θέλει, χωρίς να υπάρχει η ηθική μομφή του «καραμπίνα».

Προσοχή: το μπαρμπούτι δεν έχει καμία σχέση με το craps.To τελευταίο είναι παιγνίδι με ζάρια που παίζεται στα casinos και ουδεμία σχέση έχει με το τίμιο μπαρμπουτάκι.

Διάσημοι παίχτες: Σωτηρία Μπέλλου, Τάκης Μπίνης, όλοι οι ρεμπέτες του ντουνιά, Σταύρος Νιάρχος. Ο Ωνάσης εδιηγείτο: "Το πολυτιμότερο εργαλείο του Σταύρου είναι το μυαλό του... Αυτός ο παλιοχαρακτήρας που βλέπετε, μπορεί με μια βάρκα να βυθίσει αεροπλανοφόρο! Κάποτε στο Λονδίνο, που έβρεχε με το τουλούμι, έπαιζαν ζάρια στο σπίτι του Λιβανού και ο Νιάρχος ξετίναξε δύο Έλληνες εφοπλιστές. Όταν φεύγανε, διστάζανε να πάνε στα αυτοκίνητα τους, γιατί έβρεχε ραγδαία, οπότε ο σπιτονοικοκύρης τους είπε γελώντας: Ο Σταύρος είναι σε θέση να σας περάσει μέσα στη βροχή, χωρίς ομπρέλα, και να μη σας αγγίξει σταγόνα... Κι όταν φύγανε, ρώτησε το γαμπρό του αν είχε «τσιμπήσει» τα ζάρια κι ο Νιάρχος του απάντησε: Μα τι λες καπετάν Σταύρο, μπορείς να κερδίσεις στο μπαρμπούτι χωρίς μπαλαμούτι;"

Κίτρινος τύπος: εβδομαδιαία εφημερίδα κατήγγειλε δύο βουλευτές(τότε) και δύο γυναίκες υπουργούς ότι την παραμονή της πρωτοχρονιάς του 2008 πέρασαν το βράδυ τους με επιχειρηματίες κυβοπαίζοντας, με πονταρίσματα της τάξεως των 10000-1εκ. ευρώ. Φυσικά δεν πιστεύουμε τίποτα εκ του ρεπορτάζ καθότι οι αναφερόμενοι/ές έχουν μακρόχρονη προσφορά στην πατρίδα και είναι αμέμπτου ηθικής. Παραθέτουμε δε το δημοσίευμα για να καταδειχθεί η κατάντια της ελληνικής δημοσιογραφίας…
http://www.alpha1.gr/older_versions_A1/A1-2008/January/05-01-08/frontpage_articles/f1.html

Ελληνικός κινηματογράφος: στο Λατέρνα φτώχεια και φιλότιμο(Φίνος Φιλμς, 1955, σενάριο σκηνοθεσία Αλέκος Σακελλάριος) ο Παυλάρας (Β. Αυλωνίτης) είναι βαριά άρρωστος. Ο κολλητός του Πετράκης (Μ.Φωτόπουλος) στην ανάγκη να βρει χρήματα θα πουλήσει την λατέρνα(με την μεγάλη ατάκα: «Κόρη του Παυλάρα είναι, ανηψιά μου δηλαδή!» . Πριν όμως υπάρχει μια σκηνή γεμάτη ελληνικό φιλότιμο…Ο Πετράκης επισκέπτεται λέσχη(;) όπου παίζουν μπαρμπούτι κάτι φίλοι. Ένας εξ αυτών έχει κλέψει λίγο πριν την είσοδο του «Πέτρακα» ένα χαρτονόμισμα, από την κουβέρτα που είναι στρωμένο το παιχνίδι που κανονικά θα το είχε χάσει. Ο Θόδωρος (Νίκος Φέρμας) ζητάει από τον Πετράκη να μάθει τα νέα. Αυτός τους εξηγεί ότι τα πράγματα είναι πολύ άσχημα και δεν υπάρχει σάλιο. Ο Θόδωρος κοιτάει τους παίχτες και διατάζει: Μάγκες ξηλωθείτε! Ο Πέτρακας κάνει να αρνηθεί την προσφορά. Ο Θόδωρος απαντά: «Ο Παυλάρας είναι ασφαλισμένος στο ταμείο το δικό μας!»
Όλοι κάνουν ρεφενέ μαζί και ο παγαπόντης που αφήνει πάνω στην κουβέρτας το κλεμμένο χαρτονόμισμα, για να εισπράξει το χαμόγελο των προ ολίγο κατήγορών του…

Ρεμπέτικα και άλλα


Χθες το βράδυ στο μπαρμπούτι
άντε μου τη σκάσαν μπαλαμούτι
όλο μπαρμπουτήδες φίλοι
άιντε, στ Αργυρού το μπιτρίνι.

παίζαμε γεμάτο ζάρι
και δεν έπαιρνα χαμπάρι
και μ αφήσανε στον άσο
άιντε κι είμαι αδέλφι μου να σκάσω.

Χάνω μ άσοι τρεις διακόσιες
άιντε και με ντόρτια άλλες τρακοσιες
το ζακέτα βάζω χάμω
άιντε φέρνω δυάρες και το χάνω.

Φέρνω βόλτα και φουμάρω
άιντε ξαναπαίζω και ρεφάρω
τώρα, αδέλφι, ντερβισάκι
άιντε μπαγλαμά και χασισάκι.
ΑΓΝΩΣΤΟΥ


Ρίχνω ζάρια, φέρων άσσοα
άντε με μπλοκάρανε οι μπάτσοι
άιντε ρίχνω ζάρια φέρνω έξαρες
άιντε μας τα φάγανε οι αλανιάρες

Ρίχνω ζάρια φέρνω ντόρτια
άιντε μπρος της γκόμενας την πόρτα
άιντε ρίχνω ζάρια φέρνω εξάρες
άιντε μας τα φάγανε οι αλανιάρες.
Κάθε μέρα στο μπαρμπούτι
μου τη φέρνουν μπαλαμούτι
άντε στο μπαρμπούτι,στο μπαρμπούτι
μου τη φέρνουν μπαλαμούτι.
Αρχινάτε και κουνάτε
και ποτέ μη σταματάτε
άιντε με τα ζάρια στο ασπροκούτι
και αρχινάτε το μπαρμπούτι
ΑΓΝΩΣΤΟΥ



Νίκος Ξυλούρης - Ακούς να λένε στα χωριά

Ακούς να λένε στα χωριά οι γέροντες τα βράδια
κάτι μυστήρια πράματα που χτίζουν τα σκοτάδια.
Λένε για της Υπαπαντής το μέγα πανηγύρι
πως το λιβάνι πέτρωνε πριν μπει στο θυμιατήρι.
Λένε πως ψέλναν τα πουλιά στ' αριστερό ψαλτήρι
κι απ' τα πηγάδια φέρνανε κρασί οι καλογήροι.
Λένε για κάτι χαϊμαλιά που παίζαν στο μπαρμπούτι
κι ο γούμενος τα βάφτιζε με αίμα και μπαρούτι.
Λένε πως όποιος τα φορεί φτερά βγάζει στην πλάτη,
γίνεται αλαφροΐσκιωτος ψωμί τρώει κι αλάτι.

Ακούς να λένε στα χωριά πως και η ευχή του πιάνει
γιατί τα βόλια, αίματα είχαν του Μακρυγιάννη.
Λένε πως ο φουστανελάς πληγές είχε σαράντα
γι αυτό κι αλαφροΐσκιωτοι είμαστε λίγοι πάντα.




63 σχόλια:

  1. πηγανε 5 - 5 πρωτ... παιζω και τη λουκρι, εσεις με μενα... μπουχαχαχαχα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Δε μου λες! Όταν σου κάνουν (τα) τρία-δύο , κερδίζεις ή χάνεις?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Η Λουκρη ειναι κυρια blues.Δεν συχναζει σε καταγωγια.Ασε θα την παιξουμε σε αλλο αθλημα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. περίμενε πρωτ. να διαβάσω όλο το ποστ, Είμαι εκει ου λέει ότι οι πολιτικοί κυβόπαιζαν με πονταρίσματα της τάξεως των 10000-1εκ. ευρώ κι αναρρωτιέμαι από την τσέπη τους τα έδιναν;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Πάντως, ο πιό τίμιος παίκτης στα ζάρια πρέπει να ήταν ο Αυνάν!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Το λατινικούλι, πού το "τσίμπησες"?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Εγω δεν τα πιστευω αυτα Ευη.Λασπη...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ρε είσαι για ένα αρτιασμό? Πέντε ριξιές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Καλησπέρα στην όμορφη παρέα. 5*
    Νομίζω πως το συγκεκριμένο πόνημα θα ήταν (ίσως) πλήρες εάν παρουσίαζε και τις σύγχρονες επιστημονικές μεθόδους τεχνικής και θεμελιώδους αντιμετώπισης του παιχνιδιού.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Α,καλό σε βρίσκω! Οστρακίνδα αντέχεις?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Άστα ,στραβάδι! Η τεχνική είναι στο κούνημα και τα θεμελιώδη είναι "πειραγμένα".

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ασε usound,εχει τρεξιμο και κυνηγητο το παιγνιδι.Για τετοια ειμαστε τωρα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Τι κυνηγητό, ρε νέωπα? Κορώνα-γράμματα θα παίξουμε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. "Ποτέ δεν ποντάρουμε αμέσως. Περιμένουμε να δούμε τον παίκτη που παρακολουθούμε, να αρχίσει να κερδίζει. Μετά από 3 κερδοφόρες ρίψεις, έχει διαμορφωθεί η απαραίτητη τάση οπότε και μπορούμε να ακολουθήσουμε αλλά προσοχή! Μόνον εφόσον ο συγκεκριμένος παίκτης έχει ισχυρά θεμελιώδη, δηλαδή τουλάχιστον δύο κερδοφόρες χρήσεις και μάλιστα με άνοδο κερδοφορίας! Θέτουμε stop-loss δύο ζημιογόνες ρίψεις το οποίο και τηρούμε ευλαβικά, ενώ ταυτόχρονα παρακολουθούμε την ωρίμανση της τάσης. Σερί 3-4 κερδοφόρων ρίψεων σορτάρεται."
    Από το βιβλίο μου "Μπαρμπούτι - Να πώς έγινα εκατομμυριούχος". 1 εκ. ευρώ το αντίτυπο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Nομιζω στην οστρακινδα(παιδικο παιγνιδι)αναλογα με το ποια πλευρα του οστρακου καθοτανε(ασπρη-μαυρη),κυνηγουσε η μια ομαδα την αλλη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Μπορεί το συγκεκριμένο παιχνίδι να παιχτεί στην εξής παραλλαγή: Εσείς θα ρίξετε το όστρακο και ανεξαρτήτως νικητή, θα σας πάρω όλους μαζί, εγώ στο κυνήγι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πρωτεσίλαε για πάρτη σου δυό τραγουδάρες με αναφορές στα ζάρια

    Άιντε χτες το βράδυ στου Καρίπη βρε εφουμάραμε χασίσι
    άιντε εφουμάραμε την τσίκα άντε με 'να μάγκα απ' τη Σύρα
    Άιντε κι ήρθε κι ένας απ' την Πάτρα βρε και στον κάναμε πατάτα
    άντε κι άλλος ένας απ' το Βόλο άντε και φουμάρισ' ένα τόνο
    Βρε κι ήρθανε κι απ´ τον Περαία άντε μας τη σκάσανε ωραία
    άντε μας αρχίσανε στα ζάρια άντε δε μας 'φησανε πεντάρα
    Βρε ρίξανε γεμάτο ζάρι βρε δεν τους πήραμε χαμπάρι
    άντε δεν τους πήραμε χαμπάρι άντε ρίξανε γεμάτο ζάρι
    Χθες το βράδυ στου Καρίπη -Γ.Κατσαρός
    .

    Μανώλης ο χασικλής

    Δέν τό'λπιζα Μανώλη κορόιδο να πιαστείς
    και το λουλά να σπάσεις στήν φυλακή να μπείς
    Αν είσαι φίνος μάγκας που είν'τα μπεγλέρια σου αν είσαι και σερέτης που ειν'τα μαχαίρια σου
    (ωπα, κρίμα σε σένα Μανωλάκη ,κρίμα στό λουλά σου, ου να μου χαθείς)
    Εγώ είμαι φίνος μάγκας και φίνος χασικλής
    και σαν θα τη φουμάρω να ξεμολογηθείς Ελα βρε Μανωλάκη να τα λιμάρουμε
    να στρώσουμε κουβέρτα να τους τα πάρουμε

    Μανώλης ο χασικλής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. ΡΕ ΣΕΙΣ,ολοι απο τα Ζωνιανα ειστε?? μεχρι εδω εφτασε το ντουμανι...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. ρίξε μια ζαριά καλή
    και για μένα ρε ζωή
    φτάνουν πια ντόρτια και δυάρες
    ρίξε και καμιά εξάρες
    φτάνουν πια τόσοι καημοί!
    φτάνουν πια τόσοι καημοί.

    Γρηγόρης Μπηθικώτσης [τα βάραγε κι αυτός τα κόκαλα]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Δυνατός ο Πρωτεσίλαος. Εξαιρέτικόν το περιεχόμενον, η μορφή ημπορούσε να είναι και ολίγον πιο φιλική προς τον χρήστην ωστόσο. Κλίνω προφανώς προς το άψογο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Μα καλα,ουτε θηλυκο κουνουπι δεν....στο στρατοπεδο των Αχαιων κι ειχαν βρει δουλεια με τα ζαρια?Απο τενοντιτιδα πως πηγαιναν αραγε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Να..τετοια λες ρε Λουκρη και μετα μας αρχιζουν στο πετροβολημα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή

  23. Μας πήραν τα ντουμάνια …

    Όταν μπουκάρω στον τεκέ 1936 original … Ανέστος Δελιάς ή Ανεστάκι

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Πρωτεσίλαε πολύ καλό το κείμενο σου … το τραγούδι που αφιέρωσε ο Zaratustra, «Ο Μανόλης ο χασικλής», είναι εκπληκτικό, σε βάζει κατευθείαν στην ατμόσφαιρα του τεκέ και του μπαρμπουτάδικου, είναι του Κώστα Μαρσέλου ή Νούρου όπως ήταν γνωστότερος …

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Σε ευχαριστω Αετε...Και τ'αλλα παιδια...
    Τα Ρεμπετικα ειναι ολοκληροι τομοι.Θελει να ξερεις καλο κολυμπι για να ασχοληθεις να γραψεις για αυτα...Το Ανεστακι το ηξερα.Τον Κωστα Μαρσελο οχι...Για δωσε καμια πληροφορια αν εχεις...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Δεν θα βρεις πολλά στο ιντερνέτ αλλά κάποιος έχει κάνει ειδικό blog αφιέρωμα,
    ΕΔΩ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Τελικά ο τύπος που έκανε το παραπάνω blog αφιέρωμα, έχει κάνει φοβερή δουλειά τώρα περιηγούμαι στα blog του …

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. Θα έγραφα ένα (τουλάχιστον) σχόλιο King Size, επί του θέματος, το οποίο -όπως χιλιάδες άλλα- κατέχω εις βάθος, αλλά μόλις διάβασα το σχόλιο της Λούκρης, εξαφανίστηκε κάθε διάθεση.

    -Όχι Λούκρη, δεν έπασχαν από τενοντίτιδα οι αρχαίοι, αλλά από τεντωνίτιδα, από το πολύ το τέντωμα, το πιάσατε έτσι ?

    Τέλος πάντων, θα σας βάλω ένα κουϊζ, κι αν το βρεί κανείς, χέστε με. Και μην ψάχνετε τζάμπα στο google, δεν υπάρχουν αυτά πουθενά. Η ερώτηση είναι :

    "-Οι παλιοί ρεμπέτες, από το απόθεμα του οργανοποιείου, διάλεγαν το καινούργιο τους έγχορδο όργανο (μπουζούκι, τζουρά, μπαγλαμά), κυρίως :
    α) Βάσει της εμφάνισης
    β) Βάσει του ήχου
    γ) Βάσει των συστάσεων του οργανοποιού
    δ) Στην τύχη

    Κάθε προσπάθεια πρέπει οπωσδήποτε να περιέχει αιτιολογημένη απάντηση. Άσχετες και χαβαλεδιάρικες απαντήσεις διαγράφονται.Αυτό σημαίνει ότι μία από εσάς -η γνωστή- δεν χρειάζεται να προσπαθήσει καν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. Θα απαντήσω … Στην τύχη
    … το α) …

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Και εγω τωρα μπηκα freeagle,στο blog που εδωσες.Ο ανθρωπος το χει μερακι...Εγκυκλοπαιδεια εχει στησει!
    Swear,εγω αγνοω την απαντηση.Θα αναμενω και μεχρι τοτε θα βαλω κανα τραγουδι,γιατι ειναι σαββατοβραδο,που θα λεγε και ο Θρασυβουλος.

    Μην μου ξαναφυγεις πια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. … ρε συ swear τι σ’ έπιασε να το παίζεις Τάκις1 και να μας βάζεις κάθε τρεις και λίγο κουίζ; Έτσι νομίζεις πως έγραφε το μηχανάκι;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Σας βάζω κουϊζ, ώστε να δουλεύει το μυαλό σας, ανεπρόκοποι, ακαμάτηδες, χαραμοφάηδες, καφενόβιοι, φραπεδάκηδες, αργόσχολοι, τεμπελχανάδες, οκνηροί, γηπεδόβιοι, αποτελματωμένοι κάφροι.

    Και τα κουϊζ είναι μοναδικά στο διαδίκτυο και οπουδήποτε, όχι βλακώδεις αντιγραφές ηλιθίων αινιγμάτων, απ' αυτά που κυκλοφορούν κατά εκατοντάδες χιλιάδες, μαζί με ανέκδοτα.

    Και απαντήσεις στην τύχη, δεν δέχομαι. Άκου στην τύχη ! Μοιρολάτρες, δεισιδαίμονες, προληπτικοί, αλογομούρηδες, στοιχηματζήδες, λοττάκηδες, λαχειάκηδες, χαρτόμουτρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Δεν θέλω να χαρακτηριστώ αντιδραστικός … αρκετά τράβηξα με το DDT… αλλά … το «Στην τύχη», ήταν επιλογή του multiple choice κουίζ που μας έβαλες … το νούμερο δου …

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Στο κουϊζ καλείσαι να απαντήσεις, όχι να διαλέξεις όργανο, άσε που δεν είσαι καν ρεμπέτης, αλλά απλά ρέμπελος ή έστω ρεμπεσκές.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Αν θυμάμαι καλά, εθεωρείτο προσβολή να δοκιμάσεις το όργανο που κατασκεύασε ο μάστορας. Άρα, στην τύχη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Χμμμ … ρεμπεσκές εεε; Η γιαγιά μου μ’ έλεγε ζαπράνη όταν ήμουν μικρός (δεν κάνω πλάκα ) … μεγαλώνοντας και επειδή είχα έμφυτη την περιέργεια έψαξα και έμαθα τι είναι ο «ζαπράνης» και από πού προέρχεται η λέξη …

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. θα αρχίσω την απάντηση με ερώτηση

    τι θα πει παλιοί ρεμπέτες, οι ρεμπέτες παλιοί είναι swear, εκτός αν αναφέρεσαι στους πρώτους πρώτους ρεμπέτες

    δεν μπορώ να φανταστώ κάτι διαφορετικό από το β)
    αν ισχύει αυτό που λέει ο usound τότε λογικά η επιλογή είναι το γ)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Ώστε "θυμάσαι" ε?
    Βρε ερείπιο Usound, συνομήλικος του Θρασύβουλα είσαι ? Μόνο αυτός μπορεί να έχει μνήμες από εκείνη στην αποχή.
    Όπως και να ΄χει, ΛΑΘΟΣ θυμάσαι. Αυτό που λες, ίσως να το θυμάσαι από την ιστορία που σας είχα πει για τον τρελλό-Άκη Πάνου.

    Η σωστή απάντηση είναι όντως "στην τύχη", αλλά ΓΙΑΤΙ στην τύχη ?
    Να περάσει ο επόμενος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. βέβαια υπάρχει και η περίπτωση να τα φτιάχνανε και μόνοι τους

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Ρε μπουζούκι, ρόλο στην ένταση και ποιότητα του ήχου δεν παίζει κυρίως το καπάκι? Κι όσο πιο λεπτό το καπάκι, τόσο πιο δυνατός ο ήχος? Καπάκι όμως ίδιου πάχους δεν μπορούσε να βγει ποτέ λόγω χειροποίητης κατασκευής. Άρα ούτε ο ίδιος ο μαραγκός δεν ήξερε τελικά τι ήχο θα παραγάγει το όργανο.. Άρα, στην τύχη!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. … λοιπόν αφού πρώτος ΕΓΩ απάντησα σωστά να το τεκμηριώσω κιόλας …
    … άμα έχεις κάνει κεφάλα τι σκατά δοκιμές να κάνεις; Οπότε μπουκάρανε στο μαγαζί και λέγανε:
    -Μάστορα υπάρχει παράς με ουρά καθότι χθες βράδυ αργά τα κόκκαλα μου κανανε την χάρη … τσάκο το λοιπόν εκείνο το όργανο που με βλεφαριάζει και ο παράς δικός σου …
    (ακολουθεί διαφημιστικό μήνυμα…)
    -Άιντε μη με χασομεράτε γιατί συγγράφω και θα σηκώσω και άρθρο σήμερα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Ποιόν είπες μπουζούκι ρε μπαγλαμά;

    Από όργανα δεν ξέρω, ούτε τις τεχνικές λεπτομέρειες που αναφέρεις, αλλά αν το ζητούμενο είναι ο ήχος , δεν καταλαβαίνω γιατί να μην το δοκιμάσει ο ενδιαφερόμενος
    αναμένω την απάντηση swear με ενδιαφέρον

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Για ξηγησου ρε swear με το θεμα "στην τυχη" γιατι εχουμε περιεργεια.Η wiki τα λεει αλλιωτικα...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Ο Usound έβγαλε τα μάτια του να ψάχνει στο google, προσπάθησε με σκονάκι, αλλά ούτε κι έτσι τα κατάφερε.
    Λοιπόν, το πράγμα έχει ως εξής. Το ξύλο είναι γενικά άτιμο πράγμα, απρόβλεπτο. Ειδικά για τον οργανοποιό, κάθε όργανο που κατασκευάζει είναι ένα μεγάλο στοίχημα. Ένας μάστορας μπορεί να κατασκευάσει πέντε διαφορετικά όργανα με τον ίδιο ακριβώς τρόπο, κατά τον ίδιο ακριβώς χρόνο και με παρόμοια ξυλεία και τελικά να πάρει πέντε τελείως διαφορετικά ηχητικά όργανα. Ο λόγος είναι τα ξύλα. Ακόμη και ξύλα του ιδίου είδους, ακόμη και της ίδιας παρτίδας, ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΠΑΧΟΥΣ USOUND, μπορεί να έχουν τεράστιες διαφορές μεταξύ τους. Στα παραδοσιακά έγχορδα, τη βασική δουλειά την κάνει το "καπάκι" του οργάνου, δηλαδή το πρόσθιο τμήμα του. Αυτό, στο μπουζούκι, κατασκευάζεται πάντα από έλατο. Η πυκνότητα, ευθύτητα και η παραλληλότητα των "γραμμών" του ξύλου είναι βασικοί παράγοντες του ηχοχρώματος που τελικά θα παράγει, αλλά υπάρχουν και πράγματα που δεν φαίνονται με το μάτι (βλ. μοριακή δομή). Επειδή λοιπόν δεν είναι όλα τα έλατα ίδια, κάθε καπάκι βγάζει ουσιαστικά άλλο ήχο. Το ζητούμενο, στις ρεμπέτικες ορχήστρες, μιας και τότε δεν υπήρχαν μαγνήτες, ενισχυτές, μικροφωνικές κλπ, ήταν το όργανο να είναι δυνατό, να "φωνάζει" όπως έλεγαν. Να "φωνάζει" ώστε να διακρίνεται ο ήχος του ανάμεσα στα υπόλοιπα όργανα/φωνές, αλλά και στον σαματά της όποιας "αίθουσας". Ένα καλό όργανο φώναζε, ένα μάπα όργανο ήταν μουγγό. Έλα όμως που ο οργανοποιός δεν μπορούσε να ξέρει εκ των προτέρων πώς τελικά θα ακούγεται το όργανο, για τους παραπάνω λόγους. Έτσι, ερχόταν συχνά αντιμέτωπος με οργισμένους πελάτες, που είχαν το εξής παράπονο : "Ρε μάστορα, γιατί το δικό μου μποζούκι είναι μουγκό και του Θανάση φωνάζει? Αφού είναι ίδια ακριβώς". Άντε να εξηγεί ο μάστορας. Καθιερώθηκε λοιπόν το εξής σύστημα, ώστε να μην υπάρχουν παραπονούμενοι. Ο μάστορας τελειώνε ολόκληρο το όργανο, αλλά δεν έκοβε την οπή του καπακιού. Το κρεμούσε με τα υπόλοιπα στον τοίχο, άκοπο. Όταν ερχόταν ο πελάτης, ο μάστορας του έλεγε "διάλεξε", ο πελάτης διάλεγε, ΣΤΗΝ ΤΥΧΗ, πλήρωνε και αφού πλήρωνε, τότε μόνο κοβόταν το άνοιγμα του καπακιού, οπότε φαίνονταν οι πραγματικές δυνατότητες του οργάνου.
    Καπάκι ιδίου ΑΚΡΙΒΩΣ πάχους, ΑΣΦΑΛΩΣ και μπορούσε να παραχθεί. Το πιό εύκολο. Εδώ υπολογίζονταν με ακρίβεια δεκάτου του χιλιοστού οι αποστάσεις μεταξύ των τάστων, σιγά μην δεν μπορούσαν να πλανίσουν τα καπάκια στο ίδιο ακριβώς πάχος. Το οποίο μάλιστα έπρεπε να είναι ορισμένο (επομένως όχι "όσο το δυνατόν πιό λεπτό", όπως μας παραπληροφορεί ο wiki-αντιγραφέας Usound), επειδή οι τάσεις των χορδών που ασκούνται πάνω του από τον καβαλάρη είναι τρομερές. Ένα λεπτό καπάκι θα βούλιαζε αμέσως, ένα χοντρό καπάκι θα έβγαζε μουντό ήχο. Όλα τα ανωτέρω, σαν γενική κατατόπιση. Για λεπτομέρειες, στη διάθεσή σας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. πολύ ωραία παρουσίαση swear

    πες μου όμως κάτι, δεν μπορούσαν οι μουσικοί να ζητάνε να δοκιμάσουν όργανα κομένα; Αν αυτό ήταν τακτική των μαστόρων, φαντάζομαι κάποια ονόματα ανάμεσα στους μουσικούς δεν θα είχαν πρόβλημα να το απαιτήσουν

    το σχόλιο που έκανα για το " παλιοί" έχει το νόημα ότι οι ρεμπέτες παλιοί είναι , δεν υπάρχουν ρεμπέτες καινούργιοι, τωρινοί η οτιδήποτε άλλο, μας τελειώσαν εδώ και πολλές δεκαετίες. Φυσικά πάντα υπάρχουν μερικοί πιο παλιοί από κάποιους άλλους. Αυτό εννοούσα. Δεν αντιλαμβάνομαι το συσχετισμό με το "ελληναρά".

    Τώρα αυτό με το "ελληναρά" δεν το δέχομαι, φυσικά δεν δίνουμε όλοι το ίδιο περιεχόμενο σε μια λέξη, αν θες το παίρνεις πίσω γιατί με ενοχλεί, ακόμη και σαν αστείο να το είπες, αν δε θες το κόβουμε εδώ, εκτός βέβαια αν εξηγήσεις γιατί το λες. Επιμένω γιατί με ενοχλεί ιδιαίτερα ο όρος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Ζάρα.
    Αστείο ήταν. Δεν χρήζει εξηγήσεως. Όπως το θέτεις βέβαια, χρήζει διαγραφής και άρα το διαγράφω.
    Υποθέτω ότι το πήρα πίσω (το αστείο).

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. είσαι σωστός, και γιατί κατάλαβες πως το θέτω, και γιατί το απέδειξες έμπρακτα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. Nαι, λοιπόν, λέγαμε για τα όργανα. Δεν τα έκοβαν, επειδή εάν τα έκοβαν και τα καθιστούσαν δεκτικά δοκιμής, αυτό σήμαινε ότι τελικά θα πωλούνταν μόνο τα καλά και τα υπόλοιπα θα έμεναν στο ράφι. Αυτό μάλιστα θα δημιουργούσε αλυσιδωτή αντίδραση, διότι ο ενδιαφερόμενος θα θεωρούσε ότι όλο το "stock" αποτελείται από όργανα λιμά, δηλαδή απορριφθέντα στη δοκιμή. Ήταν λοιπόν μονοδρομος να τα αφήνουν άκοπα. Η κοπή σήμαινε πώληση. Ούτε τα "ονοματα" μπορούσαν να απαιτήσουν κάτι τέτοιο. Δηλαδή, εάν τυχόν δεν τους άρεσε ο ήχος, τί θα το έκανε μετά ο μάστορας το όργανο ? Άλλο είναι το θέμα της ειδικής παραγγελίας, με ορισμένες προδιαγραφές, κυρίως αισθητικής φύσης. Στο θέμα όμως του ήχου, η επιστήμη σήκωνε τα χέρια, όπως κάνει και σήμερα.

    Καλό βράδυ, παίδες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. γειά σου swear
    γειά σε όλους και στον ειδήμονα επί των ιδιοτήτων των μουσικών οργάνων, τον νέο Φοίβο Ανωγειανάκη, τον φοβερό και τρομερό usound :)))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Mαλιστα...Λογικα ακουγονται εκτος απο ενδιαφεροντα.Αυριο αν θυμασαι και καμια πηγη(βιβλιο,αρθρο,ντοκυμαντερ κλπ) ή οτι παρεμφερες αναφερε το αν μπορεις ρε swear.
    Αντε να βαλουμε και λιγο Σωτηρακη παλι(προσφατος του 1981).Kαλο βραδυ.

    Nταλικα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. ... ρε σεις δε βλέπετε πως το κοινό πάγωσε; Κάντε κάτι …

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  53. καλημερα.
    να μη ρωτησω πού τα βρισκεις , γνωστο αυτο.
    οι ειδησεις ειναι καμουφλαρισμενες , τι μενει ? να γδυθει ο-η παρουσιαστης.


    ενα κομματι , το εβαλε χθες στο forum o Negen:

    http://www.youtube.com/watch?v=F1r6GcPqFSo

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  54. το πλειμπου TV εχει τετοιες ειδησεις σε δορυφορικο... αν πετυχω τιποτα αντρες παρουσιαστες εισαι η πρωτη που θα ενημερωσω ναντια...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  55. ευχαριστω, αλλα προτιμω τους ντυμενους . σεμνα....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  56. Σε έχω ήδη προτείνει για άδεια Ι.Ε.Κ.

    Δώστε το μπαρμπούτι στο λαό...

    ΑπάντησηΔιαγραφή